Svaka misao i osećaj koje nosimo u sebi kao dete, a da pri tom nemamo mogućnosti da se prema takvoj misli odnosimo sa pozicija odrasle osobe dovode do zaključka da sve preneseno iz detinjstva pretačemo u bunare sa kojih često ne izvadimo ni kap vode. Zašto sam tumačenje romana “Vuk” pripovedača i pisca Miroslava Kusmuka započela detinjstvom? Odgovor se nametnuo sam od sebe. U detinjstvu i mladosti leži nepresušan bunar iz koga čovek kantama obavijenim kanapom vadi čistu vodu i napaja još čistiju dušu. Naučio je to od svojih roditelja i dečak sa srcem heroja i nikada nije zaboravio dane kada je trčao da zabaci kanap i okrene točak da zapljusne vrele obraze. Ali bunarska hladna voda nikada nije stišala strasti jednog mladiča koji je nošen iskrenošču i idealima u dugim noćima obavijenim tišinom,tražio mnoge odgovore…

Pre nego se upustim u surovu borbu sa vukovima Miroslava Kusmuka, moram da zahvalim autoru što mi je ruku najpre dopalo njegovo treće, a potom drugo umetničko delo. Kada sam pročitala “Oluju” rekla sam da je Miroslav pisac satkan od oproštaja, sa dušom koja i brzake natera da uspore i upitaju se kuda ih put vodi. Kada sam pročitala “Pričaj mi, Lazare”, shvatila sam da je Miroslav razumeo čoveka i u najvećoj slabosti i veličini. Oba dela su me dovela do romana “Vuk” – prvenca koji ima snagu veću od planinskih vrhova koje su čopori vukova srcima ratnika samo branili.Može autor da mi zameri koliko mu je volja, ali se usuđujem da tvdrim da je roman “Vuk”- roman identiteta. Poželela sam da pročitam Basnu, da se divim jeziku životinja koji je ljudima ostao nepoznat, a koji samo slute, ali sam ostala dirnuta i zatečena snagom i hrabrošću autora da upotrebi metaforu na način koji ostavlja naježenu kožu, a na oči natera “krvavu” suzu. Kao što je malom detetu u svakom trenutku potrebna majka da ga nahrani, tako je i Miroslav imao snažnu potrebu da pričom o vuku pokaže ko je čovek u svetu divljine, ko je čovek u svetu gde caruje ljubav, ko je čovek koga su povredili, ko je čovek koji je povredio druge, ko je čovek koji se borio za prijatelja, ko je čovek kome je prijatelj okrenuo leđa, ko je čovek kada doživi slom i izdaju, ko je čovek kada voli, kada u ljubavi prašta, kada za ljubav gine?

Poštovani ćitaoče, ne zameri mi na emociji koja me podstakla da postavim toliko pitanja. Odgovore sam dobila od sjajnog čoveka i pisca Miroslava Kusmuka…tebi ih čitaoče samo prepisujem.Pisac se nije igrao sa nama, ali je ostavio dovoljno prostora da istinu uzmemo u ruke. Pronašla sam smisao pripovedanja u romanu bez ijednog imena, a sa milion likova. Pitate se kako je to moguće? Jednostavno! Pisac se po mom skromnom mišljenju identifikovao sa životinjom i pri tome joj nesebično dao malu prednost. Jer, samo doživljeno i peživljeno iskustvo može jedno pero na povuče po liniji koja se zove “Vuk”. Priča o vuku je priča o stradanju čoveka, gledano očima Miroslava Kusmuka, petočeno mojim rečima vidimo sliku jednog promašenog života.Nije li život protraćen ako u njemu ima hleba, vode, mesa, naredbi, opomena, a izostane ljubav, vera, poštovanje, porod i porodica. “Vuk”Miroslava Kusmuka nije želeo da mladost provede u borbi i otimanju, želeo je da voli i bude voljen. Ali planina (zemlja) u kojoj se rodio oduzela mu je pravo da bude ono što je želeo: vuk ili čovek, svejedno je. Oba u jednom liku postaju surovi ratnici koji su samo branili porodicu, tradiciju, zemlju predaka. Neprijatelj je harao kao roj smrtonosnih insekata sa svih strana i jedan plemeniti čovek u liku vuka je pokazao zube, jer je osećao dužnost. Nije razumeo da nikom nije bio dužan i da je jedino osećanje koje je vredelo bilo osećanje istinske vere u ljubav. Voleo ženu, kerušu ili vučicu...ljubav traži samo sa se daje onome koga volimo, i to je jedina pravda na planeti kojom plivaju leševi tuđeg nemara.Autor svesno ukazuje koliko je slatka krv rođaka i poruka se crta sama – postoji samo jedna porodica na svetu, a čine je plemeniti ljudi sposobni da razumeju i patnju i nesreću drugog bića. Sve iznad je prevara, ili loš trag kojim su nas uputili zli ljudi ili vukovi. Miroslav me zbunio na trenutak kada je pokušao da me zavede vučjim mirisom i odvede na stazu kojom samo divlje zveri hodaju. Zar ne miriše žena tako intezivno kada voli i daje se telom i dušom, zar ne udiše voljeni muškarac sa uživanjem mirise strasti jače i opojnije od bilo kog parfema. Nema razlike, jedina svrha da uporedim dva odnosa leži u sadržaju sna i iskustva. Vuk Miroslava Kusmuka sanja lepotu, čežnju i ljubav, a stvarnost mu donosi iskustvo ratnika i ubice. Ali autor se ne predaje! U trenucima najveće borbe postaje svestan da nema prava da oduzima tuđe živote. Oseća da druga,produžena ruka vodi njegov zavdeni um. Ratnik koji pobeđuje postaje svestan najvećeg životnog poraza. Da je u borbi za opstanak izgubio dom, porodicu, onu koju je voleo.Postavljam autoru samo jedno pitanje:Zašto je ratnik tek po gubitku časti postao svestan ostalih gubitaka? Odgovoriću umesto njega. Previše je ljubavi posvetio idealima koji su ga vodili pogrešnim stazama.Miroslav Kusmuk snagom i iskustvom pripovedača koji je upoznao čovekovu suštinu do u tančina pomera najviše planinske vrhove, najtvrđa utočišta prekaljenih boraca i uplašene dece koju je reka režima dovela u prve redove! Da brane, ili da se odbrane? Ni jedno, ni drugo! Dovela ih da budu veće sluge od keruše koja je čobaninu čuvala stado, koja je za komad oglodane kosti izdala prijatelja, pogazila ljubav, a spasila samo kost od života. Miroslav Kusmuk nije želeo kost, ali nije želeo  ni meso. Jasno nam stavlja  na uvid da je romanom „Vuk“ želeo da oprosti svima koji su ga ugrizli i otkinuli komad njegove duše. Usuđujem se da dodam da je svako ko je uzeo deo duše takvog umetnika i pripovedača postao bogatiji, ne za deo, već za ceo život. Jer, ono što perom kazuje priča o Vuku koji je tražio mesto pod Suncem je suštinska saga o čoveku koji u potrazi za pravdom gazi po leševima još neistrulelim, još mlakim i opominjućim.

Angelina Petrović